Co musi zawierać etykieta na piwo?

Przepisy prawa nie precyzują, jak powinna wyglądać etykieta piwna. Jednak zgodnie z Rozporządzeniem Unii Europejskiej, muszą być zawarte na niej konkretne informacje. Wszystko dlatego, że piwo jest jednym z produktów spożywczych, o których składzie konsumenci muszą być rzetelnie informowani przez producentów.

Czym jest etykieta?

Etykiety spożywcze to naklejone na opakowania informacja na temat tego, jaki produkt się w nim znajduje. Poza tym, że musi informować szczegółowo, czym jest konkretna żywność, zawiera także szereg informacji o charakterze marketingowym.

Etykiety na piwo, o których tu mowa, często zawierają logo browaru, w którym alkohol został wyprodukowany. Kolorystyka i elementy graficzne znajdujące się na etykiecie, pozwalają konsumentom z łatwością zidentyfikować produkt na sklepowych półkach.

Poszczególne elementy etykiety na piwo

Na etykiecie musi znajdować się nazwa produktu, może być dookreślona, np. piwo niepasteryzowane, piwo pszeniczne. W przypadku produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2% nie ma obowiązku podawać szczegółowego składu. Ci, którzy nie rezygnują z tego elementu etykiety, muszą podawać skład produktu w malejącej kolejności masy składników w chwili sporządzania produktu.

Bez względu na zawartość alkoholu, na etykiecie musi znaleźć się informacja na temat występujących w nich alergenów. Można je wyboldować w miejscu podawania składu (jeśli jest zapisany na etykiecie) lub wpisać osobno.

Wszystkie etykiety na butelki z piwem muszą także informować o dacie przydatności do spożycia produktu oraz procentowej zawartości alkoholu. Jeśli na jakość piwa ma wpływ sposób jego przechowywania, trzeba zapisać to na etykiecie.

Na końcu, etykieta musi informować o browarze, w którym produkt powstał i importerze, który wprowadził go na rynek.

Praktyczne rozwiązania stosowane przez browary

Wielu producentów piwa przykleja na butelki dwie etykiety. Ta z przodu ma charakter głównie marketingowy i pozwala konsumentom zidentyfikować produkt w sklepie. W polu widzenia muszą znajdować się na niej następujące informacje: nazwa, objętość i zawartość alkoholu. Oznacza to, że kupujący bez konieczności odwracania butelki musi widzieć te trzy informacje. Na etykiecie naklejanej z tyłu butelki umieszcza się zwykle pozostałe informacje dotyczące produktu, np. skład i nazwę producenta.

Projektując etykiety, należy pamiętać, by elementy graficzne nie przeszkadzały w odczytaniu tego, co na etykiecie najważniejsze. Każda etykieta piwna musi zawierać tylko prawdziwe informacje podane w prosty i czytelny dla odbiorcy sposób.

Materiał zewnętrzny

Redakcja e-picfun.pl